Jak se lifting obočí stal mainstreamem – díl 1. ze 3.
Jak se lifting obočí stal mainstreamem – díl 3. ze 3.
Pokud jste nečetli první díl, najdete ho zde: Jak se lifting obočí stal mainstreamem – díl 1. ze 3.
V devadesátých letech začalo stále více plastických chirurgů s prováděním takzvaného endoskopického liftingu obočí. Tato technika vyžaduje dva až čtyři malé řezy za vlasovou linií, jejichž prostřednictvím je obočí pozvednuto. Technika však stále zanechává jizvy a pro její provedení je třeba anestezie. Již kolem roku 2000 začala popularita této techniky klesat, především kvůli možným komplikacím.
Jednalo se shodou okolností o tu samou dobu, kdy začaly být mainstreamem výplňové injekce, typicky obličejové výplně nebo výplně rtů. V roce 2002 byl ve Spojených Státech povolen botox pro kosmetické použití. Televizní kultura také udělala z plastické chirurgie běžnou věc. V roce 2006 se proto mohl stát z botoxu miliardový byznys.
My už víme, co se stalo potom: přišel Instagram a všechny přesvědčil o tom, že je skoro jejich povinností vypadat za všech okolností dokonale, bez ohledu na náklady a komplikace. Pro lidi ze showbyznysu se výplně staly doslova rutinou. V roce 2015 se dostala do centra pozornosti Kylie Jenner, když přiznala použití výplně rtů a způsobila tím velké pozdvižení a podobných příkladů lze nalézt mnohem více.
Botoxový lifting obočí se díky tomu všemu stal snadnou volbou pro lidi, kteří nechtěli podstupovat chirurgický zákrok, ale současně už neměli problém s představou, že si do obličeje vpraví chemikálie. Celý proces koneckonců trvá asi 45 vteřin a většinou ani nevyžaduje použití znecitlivujícího krému. To vysvětluje popularitu tohoto zákroku v posledních letech. Mezi roky 2012 a 2017 např. zaznamenala ve Spojených Státech Americká společnost pro estetickou a plastickou chirurgii čtyřicetiprocentní nárůst v počtu těchto injekčních zákroků.
Zatímco starší pacienti obvykle používají botox ke snížení počtu vrásek, ti mladší, kterých je stále více a více, to považují prakticky za módní doplněk. Botoxový lifting obočí je pro ně něco jako barevný pruh ve vlasech.
I sami lékaři souhlasí s tím, že za nárůst zájmů o výplně je z velké části zodpovědný Instagram. Má to dvě roviny: Instagram jednak mění způsob vnímání našeho vlastního těla, jednak mění způsob sdílení informací. Mladší lidé na Instagramu sledují sami sebe a současně mají mnohem více informací o tom, jaké jsou možnosti plastické chirurgie a co jim může nabídnout.
Proč ale vlastně touží po zvednutém obočí? Existuje vůbec nějaká jednoduchá odpověď na otázku, proč dělá zvednuté obočí atraktivnější? Řada odborníků má za to, že jde o výsledek toho, že lidé si při vzájemné komunikaci hledí navzájem od očí. Zvednuté obočí pak oči jako by otevírá a vytváří tak dojem, že se daný člověk na probíhající rozhovor více soustředí a více jej zajímá. A platí to i naopak. Někdo, kdo má obočí nízko, působí dojmem, že je ospalý nebo jej rozhovor vůbec nezajímá. Podle tohoto názoru plastická chirurgie přímo zlepšuje mezilidskou komunikaci.
Dalším důvodem je Bella Hadid, nebo spíše rysy jejího obličeje, ať již je má geneticky dané či je získala jinak. Její obličej je někdy přezdíván „instagramový obličej“. Jedná se o zvláštní kombinaci kočičích očí, ocelových lícních kostí a rtů vypadajících jako po včelím bodnutí. Je to jako by algoritmus vybral ideál krásy, který preferuje bílé ženy schopné doplnit svůj vzhled o porci určité exotiky. Někdy je tento ideální mix popisován jako kombinace jihoasijských očí a obočí, afrických rtů, kavkazského nosu a indiánské struktury tváří. To vše je navíc doplněno o etnicky nejednoznačné opálení.
Tento článek pokračuje třetím a posledním dílem: Jak se lifting obočí stal mainstreamem – díl 3. ze 3.